Jak sprawdzić czy przebieg interesującego nas auta jest prawdziwy? Czasem wystarczy tylko numer rejestracyjny pod którym auto było zarejestrowane w innym kraju. Historia pojazdu po numerze rejestracyjnym pozwoli określić jaki stan licznika miał interesujący nas pojazd podczas ostatniego badania technicznego.
Gdzie szukać takich informacji? Opisujemy w tym artykule!
W jakich krajach można sprawdzić przebieg?
Podobnie jak w Polsce, tak i w większości krajów Unii Europejskiej stan licznika jest zapisywany przy okazji corocznych badań technicznych. Niektóre z państw publikują potem takie dane w ogólnodostępnych bazach, gdzie każda osoba z dostępem do Internetu może łatwo sprawdzić stan licznika zarejestrowany przy okazji ostatniego badania. Dzieje się tak na przykład w Szwecji i Danii.
Sprawdzenie przebiegu auta ze Szwecji
Czego potrzebujemy: numeru rejestracyjnego samochodu
Dla przykładu weźmy to auto:
- Wchodzimy na stronę
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/UppgifterAnnatFordon
2. W polu Registreringsnummer wpisujemy nr rejestracyjny, a potem klikamy Sök fordonsupgifter
3. Zobaczymy następujący widok. Jeżeli chodzi o przebieg, interesuje nas zakładka Besiktning, którą zaznaczamy na poniższym zrzucie.
4. Po kliknięciu pokazuje się następujący widok – nas najbardziej interesuje pkt Mätarställning czyli przebieg odczytany podczas ostatniego badania technicznego. W punkcie Senast godkända besiktning mamy datę ostatniego badania.
Historia pojazdu po numerze rejestracyjnym – Szwecja
Na tej samej stronie znajdziemy również takie dane jak
- Marka, model
- Silnik
- Kolor
- Typ (osobowy, ciężarowy, TAXI)
- Numer VIN
- Data produkcji
- Liczba właścicieli
Chcesz sprawdzić auto ze Szwecji? Napisz do nas – pomożemy!
Sprawdzenie przebiegu auta z Danii
Czego potrzebujemy: numeru rejestracyjnego samochodu lub numeru VIN
Dla przykładu weźmy to auto (zdjęcie pobraliśmy ze strony http://www.bilzonen.dk )
Jak sprawdzić?
- Wchodzimy na stronę: https://findsynsrapport.fstyr.dk/sider/soegning.aspx
- W polu Indtast registreringsnummer wpisujemy nr rejestracyjny Audi.
- Naszym oczom ukazują się przebiegi zarejestrowane podczas kolejnych przeglądów rejestracyjnych.
Co można sprawdzić za pomocą tej strony?
- Markę i model
- Numer VIN
- Datę ostatniego przeglądu oraz jego wynik (tj. Czy pojazd został dopuszczony do ruchu)
- Adres stacji kontroli pojazdów w której wykonano przegląd
Chcesz sprawdzić auto z Danii? Zapraszamy do kontaktu!
A jak to wygląda w innych krajach?
Sprawdzenie przebiegu auta z Holandii (Niderlandów)
Czego potrzebujemy: holenderskiego numeru rejestracyjnego (WAŻNE! Nie wywozowego, tylko żółtych tablic!)
1. Wchodzimy na jedną ze stron:
2. W polu, które wygląda jak holenderska tablica rejestracyjna wpisujemy nr rejestracyjny pojazdu
Co można sprawdzić za pomocą tej strony?
- Markę i model
- Numer VIN
- Datę ostatniego przeglądu
- Datę pierwszej rejestracji w Holandii
- Dane techniczne pojazdu
Co ważne – nie w każdym przypadku bazy pokażą ostatni przebieg pojazdu.
Sprawdzenie przebiegu auta z Francji
Z kolei na przykład we Francji przebieg da się sprawdzić tylko wykonując telefon do stacji kontroli pojazdów, która wykonała ostatni przegląd.
Gdzie znaleźć takie info? Auta z Francji posiadają (a przynajmniej powinny) naklejkę na przedniej szybie. Znajdziemy ją w prawym dolnym rogu. Tam jest napisany nr VIN auta, a także symbol stacji kontroli pojazdów, która wykonywała badanie. Po tym symbolu możemy ją odnaleźć i skontaktować się – zwykle jest to możliwe jedynie telefonicznie.
Przebieg – dlaczego to takie ważne?
Ile samochodów ma zmieniony stan licznika? Trudno powiedzieć, ale na pewno nie jest to mała liczba. I choć ingerencja we wskazania licznika przebiegu samochodu jest karana przez polskie prawo, to jest to trudne do udowodnienia w przypadku aut sprowadzanych z zagranicy, niezarejestrowanych jeszcze w Polsce. Na szczęście – można się przed tym bronić, właśnie sprawdzając auto w sposób opisany powyżej.
Cofnięty licznik – czy to problem?
Jak już wielokrotnie pisaliśmy, nie ma co obawiać się aut z wysokim przebiegiem. Samochód, który przejeździł astronomiczne, jak na polskie warunki, 350 czy 400 tysięcy kilometrów wciąż może być we względnie dobrym stanie – istnieje duża szansa, że wymienionych zostało wiele kosztownych podzespołów. Takie auto może być całkiem dobrym wyborem, jednak pod dwoma warunkami:
- Naprawy są udokumentowane (są faktury z serwisu czy za zakup części)
- Cena jest odpowiednio niższa
Skupmy się na tym drugim punkcie. Przebieg pojazdu (a właściwie stan licznika kilometrów), to jeden z głównych czynników mających wpływ na cenę auta na rynku wtórnym. Samochód, który ma przejechane 150 tysięcy kilometrów kosztuje po prostu więcej niż analogiczny egzemplarz z przebiegiem 250 tysięcy kilometrów. Z jednej strony to zrozumiałe – kupujący wolą nie kupować auta z dużym przebiegiem, ponieważ rodzi to obawy o kondycję różnych podzespołów auta. Jakoś tak podświadomie myślimy, że duży przebieg = wysyp awarii.
Jednak duży przebieg nie musi skreślać auta. Znacznie ważniejszy jest jego rzeczywisty stan. Dlatego – zawsze zachęcamy do rzetelnego sprawdzenia samochodu przed zakupem.
Dodaj komentarz