Kupujesz używane auto z LPG? Pamiętaj, że gaz to nie tylko oszczędności!
Od kilku lat kupujący wprost oszaleli na punkcie zasilania gazowego w autach osobowych. O ile jeszcze dekadę temu najbardziej pożądaną konfigurację stanowiło srebrne kombi bądź minivan z silnikiem diesla pod maską, o tyle w tej chwili takie auta miesiącami zalegają na komisowych placach. Koszty eksploatacji relatywnie nowoczesnych aut z jednostkami wysokoprężnymi już dawno przekroczyły wydatki związane z serwisem “benzyniaków”, czego nie zrekompensuje nawet znacznie niższe spalanie.
Zobacz, jak łatwo sprawdzić VIN auta przed zakupem!
LPG – tania jazda?
Kupując samochód używany z LPG nie popełniajmy jednak tego samego błędu, jaki jeszcze kilka lat temu robiło większość kierowców decydujących się na diesle – a mianowicie nie zapominajmy o kosztach eksploatacji! O ile samo paliwo jest rzeczywiście tańsze niż olej napędowy (o benzynie nie wspominając), to dodatkowe koszty mogą zaskoczyć. Poniżej kilka usterek, których wystąpienia możesz się spodziewać. Przy okazji sprawdzania samochodu z LPG przed zakupem warto na nie zwrócić uwagę!
Prześledźmy koszty na podstawie popularnego wśród polskich kierowców Audi A4 B7 z silnikiem 1.8T
-
Układ zapłonowy
Jak już pisaliśmy w poprzednim artykule, układ zapłonowy w samochodach zasilanych LPG ulega znacznie szybszemu zużyciu niż w autach nie posiadających tego dodatku. Oznacza to, że należy znacznie skrócić interwały wymian świec i cewek zapłonowych oraz przewodów wysokiego napięcia (jeżeli występują).
Przykładowy koszt usunięcia usterki (na podstawie Audi A4 B7 1.8T rok 2006)
- Świece – 1 szt/30 PLN (jest ich 4) = 120 PLN
- Cewki zapłonowe – 1 szt /120 PLN (jest ich 4) = 480 PLN
-
Reduktor
Ten element to jedna z najdroższych części w całej instalacji gazowej. Jego zadaniem jest przemiana gazu ze stanu ciekłego w stan lotny, dostarczanie paliwa gazowego do silnika oraz sterowanie poziomem ciśnienia paliwa gazowego. W większości przypadków część wymaga wymiany po przejechaniu 100-120 tysięcy kilometrów.
Przykładowy koszt zakupu reduktora
- AC Stag R01 250 KM – 205 PLN
- Lovato RG 92 230 KM – 300 PLN
- Reduktory do mniejszych mocy – od 100 do 190 PLN
Do tego należy doliczyć koszt wymiany, w zależności od warsztatu i miasta wahający się od 50 do 100 PLN.
-
Wymiany filtrów
Filtry gazu mają za zadanie odseparować zanieczyszczenia pochodzące ze zbiornika z którego tankujemy gaz i powstrzymać je przed znalezieniem się w silniku.
Wymiany filtrów LPG powinno się wykonywać przy każdym przeglądzie LPG. W instalacji LPG znaleźć można dwa filtry – fazy lotnej oraz filtr fazy ciekłej. Powinno się je wymieniać co 10-12 tysięcy kilometrów, w przeciwnym razie silnik nie będzie optymalnie pracował – pojawią się szarpnięcia, osłabnie przyspieszenie, a sama jednostka zacznie nierówno pracować lub w ogóle gasnąć.
Przykładowe koszty
- Filtry – kilkadziesiąt złotych każdy
- Przegląd – około 50-60 PLN
Inne koszty
Po kilku latach jazdy na LPG uszkodzeniu mogą ulec tylne amortyzatory. Butla LPG zamontowana w bagażniku stanowi bowiem dodatkowy balast dla tylnego zawieszenia. Nierzadko bywa również tak, że uszkodzeniu ulega pompa paliwa – kierowcy jeżdżący prawie tylko na LPG rzadko kiedy dbają o więcej niż minimalny poziom benzyny w zbiorniku, co może doprowadzić do przegrzania się pompy paliwa (w zależności od modelu, koszt jej zakupu może wynieść nawet kilkaset złotych).
Podsumowując, na same zabiegi typowo eksploatacyjne po zakupie samochodu z LPG można wydać nawet około 1000 złotych. Co gorsza, auta z zamontowanym LPG często są w gorszym stanie niż ich benzynowe odpowiedniki- choćby z uwagi na wyższe przebiegi.
Jak sprawdzić auto z LPG przed zakupem dowiesz się tutaj https://auto-inspekcje.pl/kupujemy-auto-lpg/
Dodaj komentarz