Niesprawna “uszczelka pod głowicą” – te słowa działają na wielu kierowców niczym płachta na byka. Tymczasem, jest to kolejny element eksploatacyjny w samochodzie, który ulega zwyczajnemu zużyciu.
Do czego służy?
Uszczelka to element umieszczony pomiędzy głowicą a blokiem silnika. To właśnie tamtędy przepływa olej silnikowy oraz płyn chłodniczy, a na samą uszczelkę działa ogromne ciśnienie panujące w silniku oraz bardzo wysokie temperatury. Z tego powodu, praktycznie każdy samochód jest w pewnym stopniu narażony na awarię uszczelki pod głowicą.
Na czym polega ryzyko?
Smarowany mieszanką płynu chłodniczego oraz oleju silnik narażony jest na znacznie szybsze zużycie. Konstrukcja uszczelki pod głowicą pozwala na łatwe stwierdzenie, że z jednostką dzieje się coś niedobrego – to najsłabsze ogniwo całego układu, dlatego pojawienie się takich problemów powinno skłonić kierowcę do wizyty w warsztacie.
Jak rozpoznać problem?
Wertując internetowe fora oraz wypowiedzi różnych ekspertów można naprawdę się przestraszyć. Objawów, które mogłyby sugerować uszkodzenie tej części jest naprawdę sporo. Oto kilka z nich:
– maź na korku/bagnecie oleju
– ubytki płynu chłodniczego
– dymienie z rury wydechowej
– falowanie obrotów
– i wiele innych
Problem polega jednak na tym, że o ile wszystkie wymienione powyżej objawy rzeczywiście mogą sugerować problemy z uszczelką pod głowicą, o tyle w większości przypadków przyczyny są znacznie bardziej banalne. Przykładowo, taka maź jak na foto poniżej spowodowała u właściciela niezły popłoch.
Tymczasem, prawda okazała się banalna – “majonez” na bagnecie to pozostałości jazdy…z uszkodzonym termostatem! Silnik zwyczajnie się nie dogrzewał, skutkiem czego było pojawienie się owych zabrudzeń w oleju. Zamiast kosztownego remontu wystarczyło jedynie wymienić termostat oraz olej silnikowy.
Z kolei ubytki płynu chłodniczego mogą wskazywać na to, że z uszczelką dzieje się coś niedobrego, ale również na nieszczelności w układzie, o co w przypadku kilkunastoletniego samochodu nie jest wcale trudne. Szczególną uwagę na ubytki płynu zwrócić trzeba w autach z LPG, gdzie instalacja gazowa jest podłączona właśnie do systemu chłodzenia.
Koszty remontu
Co ważne, wymiana uszczelki pod głowicą sama w sobie nie jest droga. Niestety, oprócz tego zabiegu zazwyczaj wymienić trzeba:
– olej
– płyn chłodniczy
– wszystkie uszczelnienia
– napęd układu rozrządu
Dodatkowo, konieczne jest szlifowanie głowicy, która pod wpływem temperatury mogła ulec uszkodzeniu. Całość operacji nie powinna kosztować więcej niż ok 2000 złotych, dlatego silnika z uszkodzoną uszczelką nie warto spisywać od razu na straty.
Jak sprawdzić usterkę?
Jedynym sposobem, który daje pewność usterki jest przeprowadzenie testu na obecność CO2 w układzie. Takie testery można kupić za kilka złotych w Internecie – warto jednak pamiętać, że tanie urządzenia mogą być nieprecyzyjne.
Można również sprawdzić uszczelkę w taki sposób, aczkolwiek tej metody nie polecamy 🙂
Dodaj komentarz