Znalazłeś już swój upragniony samochód? Świetnie. Lepiej jednak nie wydawaj wszystkich pieniędzy
które masz na sam jego zakup. Może się okazać, że po kupnie będzie niezbędne wykonanie kilku
napraw. Lepiej zatem mieć jakieś pieniądze “na czarną godzinę”.
Jakie koszty Cię czekają?
Oto lista zupełnie podstawowych wydatków. Lepiej doliczyć je do budżetu jeszcze na etapie zakupu –
aby potem nie było nieprzyjemnego zaskoczenia.
Podstawowy serwis – olej i rozrząd
Wymiana oleju wraz ze wszystkimi filtrami to koszt, który zwykle zamyka się w kwotach od 300 do 500
złotych w niezależnym warsztacie. Oczywiście, w zależności od modelu czy użytego oleju kwoty mogą
się różnić, ale raczej nie powinny zbytnio odbiegać od tych wartości. Kwota niewielka, te czynności nie
wymagają też zbyt dużo czasu, a przy tym wykonamy je w każdym warsztacie.
Z kolei wymiana rozrządu to koszt już nieco wyższy. Warto jednak to zrobić, bo ewentualne zerwanie się
paska zwykle oznacza remont silnika. W tym przypadku koszt wyniesie od kilkuset złotych w górę. Są
oczywiście silniki, w przypadku których wymiana rozrządu jest wyraźnie droższa, ale w przypadku
najpopularniejszych aut koszt powinien zamknąć się w okolicach 1000 złotych. Wyraźnie drożej będzie w
przypadku aut z łańcuchowym napędem rozrządu – teoretycznie, te układy powinny wytrzymać przez
cały okres eksploatacji auta, natomiast w praktyce – często wymagają wymiany po 200-250 tysiącach
kilometrów.
O ile sprzedawca auta nie przedstawi faktur na to, że rozrząd lub olej z filtrami rzeczywiście były
wymieniane w ostatnim czasie, lepiej zostawić sobie na te czynności 2000-3000 zł (w zależności od
modelu). Dla własnego spokoju!
Inne wymiany eksploatacyjne
Mówiąc o serwisie pozakupowym z reguły myślimy o oleju i rozrządzie. A co z innymi elementami?
Klimatyzacja
Pamiętaj, że przynajmniej raz w roku należy sprawdzić układ klimatyzacji. Nawet ze sprawnego układu
może ulatniać się do 10% czynnika, który należy uzupełnić. Dlatego – dla pewności jego poprawnego
działania – warto zadbać o podstawowy serwis klimatyzacji. A przy okazji, oczyścić ją z drobnoustrojów.
Olej w skrzyni
Czy warto wymieniać? Zdania są podzielone. O ile w automatycznych skrzyniach jest to nawet zalecane,
o tyle w przypadku manualnych rzadko się o tym mówi. Ba, znamy przypadki aut, w których pomimo
przebiegów rzędu 300 tysięcy kilometrów olej w skrzyni nigdy nie był wymieniany, a przekładnia działała
prawidłowo.
Ale…
Lepiej jednak wymienić ten płyn – olej przekładniowy, jak każdy produkt tego rodzaju, ulega zużyciu.
Poza tym, nie wiesz jak jeździł i eksploatował skrzynię poprzedni właściciel. I o ile kupujesz 3-letnie auto
z przebiegiem rzędu 40 tysięcy kilometrów, to raczej nie musisz tego robić, o tyle w przypadku 10-
letniego egzemplarza ze stanem licznika 200+ tysięcy lepiej to wykonać. Będzie to tańsze niż
ewentualna naprawa skrzyni.
Opony
Auta używane raczej rzadko mają opony w akceptowalnym stanie. Czyli takim, który nie kwalifikowałby
ich do natychmiastowej wymiany. Producenci opon wskazują, że opony wymagają wymiany jeżeli:
● Mają bieżnik niższy niż 3 mm (opony letnie)
● Mają bieżnik niższy niż 4 mm bieżnika (opony zimowe)
Komplet opon do auta kompaktowego to od kilkuset złotych w górę. A to jeden z tych elementów , na
których naprawdę nie warto oszczędzać.
Naprawy danego egzemplarza
Kupujesz auto używane, więc musisz się liczyć z tym, że coś będzie wymagało wymiany. Tu już trudno
przewidzieć co konkretnie może potrzebować uwagi, więc zawsze polecamy sprawdzić takie auto przed
zakupem.
Ile kosztuje serwis po zakupie auta?
Mówiąc obrazowo – masz budżet na samochód rzędu 30 000 złotych? Nie możesz sobie pozwolić na
jego zwiększenie? Szukaj takiego egzemplarza, który kosztuje 26-27 000 zł. A pakiet startowy rzędu co
najmniej 2000 złotych to kwota, z którą naprawdę musisz się liczyć. Nawet jeżeli nie w przypadku
wymian typowo eksploatacyjnych to zawsze pozostaje ryzyko awarii, które ma dany egzemplarz.
Dodaj komentarz