Chcesz kupić dobre auto z LPG? W tym artykule dowiesz się jak to zrobić bez wpadek!
Po latach dominacji diesli, aktualnie na rynku królują auta z jednostkami benzynowymi, a w idealnym wypadku wyposażone już w LPG. Jak podejść do zakupu takiego samochodu? Czy w ogóle warto decydować się na takie auto?
Po pierwsze – formalności
Jeżeli zdecydowałeś się już na oględziny samochodu z zamontowaną instalacją gazową, na początek sprawdź dokumenty. Upewnij się, czy stosowna adnotacja o montażu instalacji gazowej znajduje się w dowodzie rejestracyjnym oraz karcie pojazdu. Dodatkowo, zajrzyj w dokumenty dotyczące samej instalacji – książkę serwisową oraz dokument, który potwierdza legalizację butli (wyciąg z homologacji).
Warto przy okazji wspomnieć o tym, że zbiorniki LPG legalizowane są na 10 lat – przedłużenie homologacji kosztuje około 300 złotych.
Czy książka serwisowa jest ważna? Cóż, nie słyszeliśmy o przypadkach ich podrabiania, aczkolwiek sprzedawca prezentujący solennie wypełnioną książkę serwisową może wzbudzać zaufanie.
Po drugie – stan samochodu
Na początek, zobacz jak silnik danego samochodu pracuje na benzynie. Przejedź kilka kilometrów autem na zasilaniu benzynowym, a dopiero potem przełącz na gaz. Upewnij się także, czy w zbiorniku w ogóle jest benzyna – posiadacze aut z LPG często z oszczędności nie tankują w ogóle benzyny, co może wpłynąć na uszkodzenie pompy paliwa.
Jeśli po przełączeniu na LPG auto
– wyraźnie słabnie,
– szarpie,
– wydaje dziwne odgłosy
Pod żadnym pozorem nie wierz sprzedającemu, że to “gaz do wyregulowania” za kilka złotych. To niestety kolejne kłamstwo sprzedających w rodzaju “klimatyzacja sprawna ale do nabicia”.
Takie objawy potraktuj raczej zapowiedź mniejszych bądź większych problemów z silnikiem, wynikających choćby z kiepskiego montażu gazu. Często to właśnie pojawienie się tego rodzaju problemów staje się bodźcem do sprzedaży samochodu. Współczesne instalacje sekwencyjne praktycznie nie mają wpływu na kulturę pracy silnika.
Zanim w ogóle uruchomisz silnik, spójrz na…poziom płynu chłodniczego. Instalacja autogazu wpinana jest właśnie do obiegu chłodzącego, więc jakiekolwiek braki świadczyć mogą o nieszczelnościach przewodów lub zużywaniu przez auto płynu chłodniczego. Długotrwała jazda z niskim poziomem środka chłodzącego i dolewanie “na oko” również niekoniecznie przysłużą się silnikowi!
Jeżeli ta weryfikacja przebiegła pomyślnie, warto udać się na dowolną stację SKP celem sprawdzenia szczelności układu. A jeżeli poczujesz zapach gazu w trakcie jazdy lub przebywając w okolicy samochodu, lepiej zrezygnuj z zakupu.
I jeszcze jedno…
Zanim zdecydujesz się na zakup auta z LPG, sprawdź opinie o zakładzie autogazu który takiej przeróbki w aucie dokonał. To również sporo powie Ci na temat auta i jego stanu.
Dodaj komentarz