Jaki kompakt za 12 tysięcy?

Często zadajecie nam pytania dotyczące tego, jakie auto wybrać posiadając daną kwotę. Dzisiejszym wpisem rozpoczynamy cykl artykułów na temat wyboru samochodu za konkretną sumę.

Załóżmy, że masz do wydania 12 tysięcy złotych na zakup auta. W tej kwocie kupisz kilkuletnie auto miejskie 10-12 letniego kompakta lub kilkunastoletnią limuzynę klasy średniej. Co będzie najlepszym wyborem?

Na początek, klasa C czyli popularne auta kompaktowe. Samochody z tego segmentu stanowią aż połowę listy najczęściej wyszukiwanych samochodów w popularnym serwisie ogłoszeniowym. Ponizej przedstawiamy wady i zalety “Wielkiej Trójki” świata kompaktów!

Pewniaki

  1. VW Golf

W tym zestawieniu nie mogło zabraknąć oczywiście tej propozycji – sam segment C często jest zresztą okreslany mianem “klasy Golfa”. Kupno Golfa będzie świetną propozycją dla osób, którym zależy na maksymalnie niskich kosztach eksploatacji. Samochód nie jest bezawaryjny, lecz ogromne zaplecze części sprawia, że praktycznie każdy element można znaleźć bardzo tanio.

Kwota 12 tysięcy złotych powinna swobodnie wystarczyć na zakup Golfa IV generacji z roczników 2002-2003. W zasadzie taka suma pieniędzy pozwala na kupno praktycznie każdej wersji silnikowej – czy to benzyna czy diesel.

Polecane wersje

1.8T – bardzo popularny ostatnimi czasy silnik, zapewniający autu klasy Golfa całkiem przyjemne przyspieszenie. Problemem jest znalezienie auta z tym motorem

2.0 benzyna (115 KM) – powolny ale wyjątkowo trwały motor, głównie dzięki swojej prostocie. Idealnie znosi LPG

1.9 TDI w każdej postaci – konstrukcja doskonale znana mechanikom, aczkolwiek trzeba liczyć się ze sporymi przebiegami, a co za tym idzie, koniecznością pewnych inwestycji (wymiana sprzęgła i koła dwumasowego, regeneracja pompowtrysków i turbiny)

Wersje warunkowo polecane

1.4 benzyna – zbyt mała moc + wada konstrukcyjna (zamarza odma w zimie)

1.9 SDI – zbyt mała moc

1.6 FSI – osiada nagar na zaworach + problemy z założeniem LPG (bezpośredni wtrysk)

  1. Opel Astra

Całkiem niezła alternatywa dla Golfa, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że kupując Astrę za 12 tysięcy możemy znaleźć auto nieco młodsze. Warto równocześnie dodać, że dysponując taką sumą pieniędzy możemy wybierać zarówno spośród aut II generacji, jak i III generacji tego modelu, ponieważ oba auta były równolegle dostępne w salonach. Wybór to oczywiście kwestia gustu, choć trzeba przyznać, że w tej chwili design “dwójki” jest już lekko przestarzały.

Polecane wersje

1.4, 1.6 i 1.8 (benzyna) – co prawda nie są demonami prędkości, lecz poza przypadkami zwiększonego apetytu na olej raczej nie sprawiają problemów.

1.3 CDTI – niezbyt imponująca moc ale pokrewieństwo z Fiatem zapewnia niskie ceny części

Warunkowo polecane

2.0T (benzyna) – turbina daje radość z jazdy ale 12 tysięcy to za mało na dobre auto z tym silnikiem w tej cenie!

1.9 CDTI – perfekcyjny diesel Fiata, lecz podobnie jak wyżej – 12 tysięcy to za mało!

  1. Ford Focus II

Nie będzie przesadą stwierdzenie, że auto z Kolonii wygląda najnowocześniej z całej trójki, a na dodatek doskonale się prowadzi. Wybór idealny? Cóż, nie do końca!

Problem polega głównie na tym, że kwota 12 tysięcy złotych może okazać się zbyt mała jak na zakup drugiej generacji Focusa w dobrym stanie. Zakup Focusa I to raczej średni pomysł – auto cierpi na poważne problemy ze rdzą, które w tej chwili tylko narastają ze względu na spadającą wartość auta (właściciele unikają inwestycji)

Z kolei w przypadku drugiej generacji, rynek zdominowały diesle 1.6 TDCI o dosyć burzliwej, flotowej przeszłości (głównie srebrne i granatowe kombi). Silnik sam w sobie nie jest zły, aczkolwiek wymaga sporo uwagi i świadomego serwisowania – zawodził m.in. przewód olejowy turbiny, co mogło doprowadzić do jej zatarcia.

Kompakty to jednak nie tylko Golf, Focus i Astra. W następnym odcinku przedstawimy najciekawsze alternatywy!

Dodaj komentarz