Polacy coraz chętniej sięgają po LPG jako alternatywne źródło zasilania swojego auta. Nic zatem dziwnego, że i na rynku używanych aut coraz więcej jest ogłoszeń sprzedaży samochodów wyposażonych w takie rozwiązanie. Czy warto kupić używany samochód z instalacją LPG? A może lepiej kupić “czystą” benzynę i samodzielnie przerobić na LPG?
Ile kosztuje założenie LPG?
Cóż – to zależy. W przypadku starszych aut, z prostymi silnikami na wtrysku pośrednim (np. 1.6 MPI Volkswagena czy 1.6 16V Renault), koszt założenia instalacji LPG to co najmniej 2000 złotych. Owszem, pewnie da się znaleźć taniej, ale my przyjmujemy mocno uśrednioną cenę. Do tego wydatku doliczyć musisz jeszcze:
- Przeglądy instalacji + serwis – zwykle ok. 100-150 zł
- Droższy przegląd techniczny na SKP – 169 zł
- Częstsze wymiany przewodów i świec – od 200 zł w górę
Wszystkie te dodatkowe koszty może nie są jakimiś zawrotnymi sumami, natomiast warto o nich pamiętać, jeżeli chcemy obliczyć opłacalność założenia instalacji gazowej do swojego auta.
Wtrysk bezpośredni i LPG
Opisany powyżej 1.6 MPI to już dziś archaiczny silnik. Owszem, znajdziemy go nawet w autach 6-letnich, ale takich jednostek zostało na rynku już niewiele. Zdecydowana większość silników benzynowych ma dziś wtrysk bezpośredni, co znacznie podwyższa koszty.
Ile kosztuje założenie LPG do takiego silnika? Koszt to co najmniej 4000 złotych. W takiej kwocie otrzymamy instalację z dotryskiem benzyny – czyli spalającą też 2-3 litry benzyny na każde 100 kilometrów.
Używane auto z LPG – dobra inwestycja?
Patrząc na powyższe koszty mogłoby się wydawać, że auto z LPG to świetna inwestycja. Niestety, różnie z tym bywa. Nie zniechęcamy do wyboru samochodu z zamontowanym LPG, ale warto po prostu być ostrożnym.
Sprowadzony samochód z LPG
Instalacje LPG są popularne nie tylko w Polsce. W autach świeżo sprowadzonych również często znaleźć można instalacje LPG. To całkiem niezła opcja, pod warunkiem, że jest to instalacja popularna również w naszym kraju – np. STAG (zresztą polska firma) lub BRC. Ale – spróbujcie znaleźć naprawdę dobrego specjalistę od instalacji marki Prins. Albo Vialle. Nie mówimy że takich nie ma – ale o ile BRC czy STAG naprawi wiele serwisów, o tyle w tych pozostałych specjalizuje się niewielka liczba warsztatów.
Innymi słowy – zanim zdecydujesz się na sprowadzone auto z gazem, sprawdź jaka instalacja jest tam zamontowana. A potem – poszukaj w swojej okolicy specjalisty, który będzie w stanie się nią zająć.Teoretycznie, zawsze możesz zmienić instalację na inną, ale…to kolejne koszty.
Auto z fabrycznym gazem
Niektóre marki oferowały możliwość zakupu zupełnie nowego auta z instalacją gazową. Mogły to być zarówno instalacje montowane w fabryce (np. Skoda), jak również przez dealerów. Na pierwszy rzut oka – świetna opcja. Instalacja wykonana zgodnie z zaleceniami producenta, więc nie powinno tu być żadnych niespodzianek. Niestety, bywa różnie!
Pierwszy problem to serwis. Może się okazać, że będziesz skazany na ASO. Niby nic w tym złego, ale są to spore koszty. Przykładowo, w jednym z serwisów Skody podstawowy serwis LPG w Octavii II 1.6 MPI kosztuje 220 złotych – a to tylko wymiana dwóch filtrów i podłączenie do komputera!
Jeżeli nie chcesz przepłacać – czeka Cię poszukiwanie serwisu specjalizującego się w danej instalacji. Dobra wiadomość jest taka, że większości są to układy firmy Landi Renzo – mniej popularne rozwiązanie niż np. Stag, ale można znaleźć specjalistę, nawet poza dużymi miastami. Problem pojawia się w przypadku Fiatów, które mają instalację Tartarini – znalezienie serwisu może być kłopotliwe.
Jakie auta z fabrycznym gazem znajdziemy na rynku? Większość oferty to:
- Skoda (Fabia, Rapid, Octavia)
- Kia/Hyundai (Picanto, Ceed/i20)
- Citroen/Peugeot (C-Elysee/301)
- Dacia (wszystkie modele)
- Opel (Corsa, Astra, Insignia).
Podsumowując- może to być niezła opcja, choć warto wiedzieć, że fabryczne instalacje LPG również nie były doskonałe. Na przykład, w Skodach wtryskiwacze LPG potrafiły ulegać awariom już po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów. Może się też okazać, że w Twojej okolicy nie ma specjalisty, który będzie w stanie zająć się taką instalacją i pomóc w razie awarii – o ile wymianę filtrów wykona każdy, o tyle z diagnostyką czy naprawami bywa już różnie.
Na co zwrócić uwagę w aucie z LPG?
Kupując takie auto sprawdź przede wszystkim:
- Czy instalacja była regularnie serwisowana (zgodnie z zaleceniami producenta),
- Czy silnik poprawnie przełącza się na gaz
- Czy auto nie szarpie lub nie gaśnie w trakcie jazdy
Jazda na LPG to świetny sposób na oszczędności. Jeżeli ktoś robi duże przebiegi roczne, to samochód z LPG może być niezłą opcją. Szczególnie wtedy, gdy jeździmy głównie po mieście, czyli w warunkach, w których niekoniecznie sprawdzi się auto z silnikiem Diesla.
Warto jednak kupować takie auto z głową. Pamiętajmy, że samochody z instalacją gazową mogą mieć znacznie wyższe przebiegi niż podobne egzemplarze, ale z “czystym” silnikiem benzynowym. A co za tym idzie, również zużycie całego auta będzie większe. Ewentualne poprawki w instalacji mogą być drogą przez mękę. – czasem lepiej kupić egzemplarz bez LPG i samodzielnie przerobić auto na to zasilanie.
Dodaj komentarz