Automatyczne skrzynie biegów są coraz popularniejsze wśród polskich kierowców. Pozbyliśmy się już strachu o to, że “automat” to źródło samych problemów, a coraz częściej doceniamy wygodę, jaką oferują te przekładnie. Warto jednak wiedzieć, że nie wszystkie skrzynie tego rodzaju są równie godne polecenia. Jakie są awaryjne automatyczne skrzynie biegów?
Oto 3 skrzynie, na które lepiej uważać.
1. CVT (Nissan/Renault/inne)
Japoński producent od lat stosuje przekładnie bezstopniowe. Pracowały już w takich modelach jak Primera czy nawet luksusowa Maxima. Niestety, pomimo długiego stażu rynkowego, te przekładnie nadal trudno polecić z czystym sumieniem.
Co ulega awariom? Przede wszystkim – moduł sterowania (zregenerowany kosztuje ok 1200 zł). Poza tym, szybko zużywają się pasy przenoszące napęd (wtedy regeneracja kosztować może nawet 10 tysięcy złotych)
Oznaczenie skrzyni: Jatco JF011E
Występuje w:
- Nissan: Qashqai, X-Trail, Altima,
- Dodge: Caliber
- Jeep: Compass, Patriot
- Suzuki: Kizashi
- Renault: Koleos
- Mitsubishi: Outlander
2. Steptronic
Stosowane głównie w autach segmentu premium. Po raz pierwszy zastosowano w BMW 7 w 2001 roku. Dostępna w kilku wariantach – w zależności od modelu, różnią się rozmiary skrzyni oraz zdolność do przenoszenia momentu obrotowego. W najmocniejszej wersji przenosi momenty obrotowe nawet do 600 Nm, więc chętnie jest montowana do aut z dużymi silnikami. Siłą rzeczy, powoduje to spore obciążenia, co w końcu może doprowadzić do usterki skrzyni.
Jakie awarie mogą wystąpić? Przede wszystkim, problemy z włączeniem 4, 5 lub 6 biegu – tu przyczyną będzie pęknięcie kosza wałka wejściowego (koszt od 1200 zł w górę). Dodatkowo, wycierają się ścieżki na płytce sterownika. W sumie, kompletna regeneracja przekładni to około 6000 zł.
Oznaczenie skrzyni: ZF 6HP
Występuje w:
- Audi: A8
- BMW: 3 (E90), 5 (E60), 7 (E65), X5 (E70)
- Jaguar: XF
- Range Rover
- VW: Phaeton
3. Aisin AF40
Jedna z najpopularniejszych skrzyń na rynku. Znajdziemy ją zarówno w Oplach, Volvo, jak również Fiatach czy Citroenach.
Co ulega awariom? Głównie sterownik, ale także jego elektrozawory. Uszkadzają się również sprzęgła hidrokinetyczne, a nawet zanika całkowicie zanika ciśnienie w układzie, co powoduje uszkodzenie.
Uwaga – choć jest to niezwykle popularna skrzynia, to myli się ten kto myśli, że można ją niedrogo naprawić. Jest tu rozwiązanie, które podwyższa koszty jej naprawy. W przypadku przekładni 5-biegowych, uszkodzony sterownik należy wymienić na taki, który jest dedykowany do konkretnego auta.
W przypadku skrzyń 6-biegowych, sterowniki są na szczęście zamienne pomiędzy modelami.
Kompletna regeneracja to około 5000 zł
Oznaczenie:
- Aisin TF-80SC
- Aisin TF-81SC (Ford)
- Aisin AF40
- AWF21
- AM6
- AW6A-EL
- 6F21-WA
Występuje w:
- Alfa Romeo: 159, Brera
- Citroen: C4, C5, C6
- Fiat: Croma
- Ford: Mondeo
- Opel: Astra H, Vectra C/Signum, Zafira B, Insignia A
- Peugeot: 407, 607, 807
- Volvo: XC90
Podsumowanie
Czy to oznacza, że powinniśmy od razu odrzucić egzemplarze, które mają takie skrzynie? Cóż, nie do końca! Podstawa to oczywiście dokładne sprawdzenie samochodu przed zakupem. Jeżeli wystąpią jakiekolwiek symptomy awarii, to lepiej rzeczywiście odrzucić taki egzemplarz.
Jest też druga strona medalu. Jeżeli trafimy na egzemplarz z wadliwą skrzynią, ale z udokumentowaną historią napraw, to zakup takiego auta można zupełnie poważnie rozważyć. Tym bardziej, że bardzo często samochody z wadliwymi rozwiązaniami można kupić nieco taniej niż analogiczne modele, pozbawione takich elementów.
Warto jednak mieć świadomość ryzyka, z jakim wiąże się kupno auta z taką skrzynią. A po zakupie znaleźć dobry warsztat, który specjalizuje się właśnie w przekładniach automatycznych – często drobne usterki można usunąć stosunkowo niewielkim kosztem, zanim nie spowodują większych uszkodzeń.
W zestawieniu pominęto skrzynie powershift z forda np smax z lat 2010-2014
która nie dość że ma słabe plastikowe elementy to regeneracja na też plastikowe kosztuje 10.000-11.000 zł
Nie zgodzę się za bardzo. Skrzynie ZF w BMW są całkiem udane. Na pewno są pewniejsze i tańsze w eksploatacji niż dwusprzęgłowe DSG grupy VW.
vectra 1,9cdti z af40,przebieg 382000,,bezawaryjna,wymieniam czesciowo olej co 60000km
Posiadałem opla Vectrę C z 2006 roku. Przy przebiegu ok 170kkm uszkodziła się skrzynia Aisin TF-80SC. Występowało szarpnecie przy zmianie biegu z 2 na 3. Wymiana sterownika pomogła ( koszt 3000 pln-cena sterownika). Autko ma teraz ok 350kkm i śmiga dalej:) Trafiona recenzja:) Pozdrawiam.
Trochę kiepska ta statystyka, jestem czystym przykładem ze skrzynie które opisujecie z BMW i af40 nie są tak mocno awaryjne , posiadałem właśnie dwa auta z tymi skrzyniami i nue miałem żadnej awarii …
wydaje mi się ze powinniście zastspic te miejsca skrzyniami multitronic z grupy czyli montowanych w audi a następnie tiptronic bo nie dość ze są mocno awaryjne (przy niewielkich przebiegach ) i bardzo drogie w naprawie przy tym,