Automatyczne skrzynie biegów – którą wybrać?

Automatyczne skrzynie biegów coraz bardziej zyskują na popularności wśród polskich kierowców. Częściej mamy okazję sprawdzać przed zakupem auta, w których znajduje się automatyczna skrzynia biegów. Nie ma nic w tym dziwnego – współczesne skrzynie automatyczne oferują komfort jazdy na naprawdę wysokim poziomie, nie wpływając przy tym negatywnie na osiągi samochodu. Niestety, o ile niezłych przekładni jest całkiem sporo, o tyle na niektóre skrzynie biegów lepiej uważać.

Jakie modele są warte uwagi, a które lepiej omijać szerokim łukiem?

Automatyczne skrzynie biegów godne polecenia

Poniższe skrzynie właściwie można uznać za wzorcowe, jeżeli chodzi o konstrukcję i niezawodność, dlatego auto z taką przekładnią śmiało można kupić (pod warunkiem dokładnego sprawdzenia przed zakupem!)

  1. Tiptronic

Tak naprawdę słowo “tiptronic” to cała rodzina skrzyń półautomatycznych, ale w Polsce najbardziej kojarzą się one z autami grupy VAG. Wyróżniają się możliwością ręcznej zmiany biegów – rozpoznać taką wersję można po łopatkach na kierownicy.

Występowanie: samochody grupy VAG (Audi, Seat, Skoda, VW)

  1. Aisin AF40

Japońska skrzynia biegów we włoskim samochodzie? Tę przekładnię spotkamy m.in. w Alfie Romeo ale także Oplach i Citroenach. Do typowych usterek tej skrzyni należą uszkodzenia sterowników, a ponadto skrzynia biegów potrafi pracować w dosyć oporny sposób, negatywnie wpływając na osiągi pojazdu. Z drugiej strony, poważne usterki tej przekładni zdarzają się naprawdę rzadko.

Występowanie: Alfa Romeo 159, Citroen C5 i C6; Opel Vectra C; Opel Insignia; Peugeot 607

  1. Powershift

Wprowadzona w modelach Forda i Volvo od 2010, stanowiła odpowiedź na mało udane DSG grupy VAG – dwusprzęgłowa przekładnia zmienia biegi naprawdę szybko, dzięki czemu auta wyposażone w taką skrzynię zapewniają doskonałe osiągi. Skrzynia Powershift ma 6 biegów, a przy tym jej konstrukcja pozwala na bezproblemowe przenoszenie dużych momentów obrotowych – nawet do 450 Nm, dzięki czemu skrzynia Powershift sprawdzi się także w mocnych dieslach.

Występowanie: Ford Mondeo IV, Ford S-Max; Volvo C30; Volvo S40 II

  1. PDK

PDK to skrzynia biegów, którą można uznać za absolutny wzór. Dwusprzęgłowe rozwiązanie stosowane w autach Porsche od lat 80 ma siedem przełożeń, a w zależności od wersji auta wytrzymuje nawet do 780 Nm momentu obrotowego. Podwójne sprzęgło pozwala na tak dynamiczne przenoszenie mocy, dzięki czemu biegi zmieniają się bardzo szybko.

Występowanie: Porsche Cayman; Panamera; Boxter

Inne skrzynie godne polecenia

Do nich możemy zdecydowanie zaliczyć: CVT (hybrydy Toyoty); DCT (BMW); ZF (BMW).

Skrzynie niegodne polecenia

O ile w przypadku przekładni powszechnie znanych ze swojej niezawodności raczej nie ma co się nadmiernie rozpisywać, o tyle warto kilka słów powiedzieć na temat skrzyń niegodnych polecenia.

  1. Selespeed/Easytronic (Fiat/Opel)

Nie jest to do końca automatyczna skrzynia biegów, ponieważ zmiana biegów realizowana jest przez kierowcę – za pomocą lewarka lub przy użyciu przycisków lub łopatek. Znalazła się jednak w tym zestawieniu ze względu na brak pedału sprzęgła.

Dlaczego ta skrzynia biegów nie jest godna polecenia? Często awariom ulega moduł elektrohydrauliczny, sterujący owym “niewidocznym” sprzęgłem. Naprawa uszkodzenia może kosztować nawet kilka tysięcy złotych!

Występowanie: Alfa Romeo 147, Alfa Romeo 156; Opel Corsa C; Opel Meriva; Opel Astra III

  1. Multitronic (VAG)

Bezstopniowa przekładnia, która pracuje w dosyć specyficzny sposób – przy przyspieszaniu, silnik utrzymuje stałe obroty, co na początku może wydawać się dziwne – jak to działa zobaczycie na tym filmiku:

Dlaczego ta skrzynia biegów jest niewarta uwagi? Uszkodzeniu ulec może praktycznie wszystko – od sterownika skrzyni, aż po awarie pompy oleju czy rozciągnięcie łańcucha. Generalnie, auta z tym rozwiązaniem lepiej omijać – kompleksowy remont kosztuje ponad 10 tysięcy złotych.

Występowanie: auta grupy VAG

  1. Geartronic (Volvo)

Skrzynia biegów obecna w autach Volvo, ale także w Saabach czy Renault. Defektom ulega mechanizm sterowania oraz trzeciego biegu – remont kosztuje około 5-6 tysięcy złotych, co przy niewielkiej wartości auta jest nieopłacalne.

Występowanie: Renault Vel Satis, Espace IV; Avantime; Volvo S60; S80; XC60 i XC90

Jak sprawdzić skrzynię automatyczną?

Automatyczna skrzynia biegów ma wiele zalet, pod warunkiem, że jest w pełni sprawna. Jednymi z podstawowych objawów, że może być z nią problem są m.in.:

  • przeciąganie biegów – w zależności od rodzaju automatycznej skrzyni biegów, sterowanie zmianą biegów opiera się o wytwarzane ciśnienie lub komputer. Niezależnie od rozwiązania, zmiana biegów powinna odbywać się płynnie i ledwo wyczuwalnie, chyba, że mówimy o bezstopniowej skrzyni, tam nie powinna być w ogóle odczuwalna zmiana biegu.
  • szarpnięcia – może to oznaczać problem ze sprzęgłem lub konwerterem, który posiada skrzynia biegów.
  • problem z wbiciem biegu – może to oznaczać, że wybierak w skrzyni wymaga wymiany,
  • huczenie w trakcie jazdy z okolic lewarka – automatyczna skrzynia biegów nie powinna dawać żadnych wyczuwalnych oznak swojej pracy. Huczenie może zwiastować konieczność jej wymiany, ze względu na znaczne zużycie.

Istnieje wiele metod sprawdzenia automatycznej skrzyni biegów. Można podpiąć ją pod komputer i odczytać ewentualne błędy lub sprawdzić jej parametry. Można także udać się do mechanika, by ten ją zdemontował, rozłożył i określił jej stan. Można również dokonać prostego sprawdzenia (jednak nie jest ono w pełni miarodajne), w postaci rozpędzenia się powolnego oraz dynamicznego, kiedy olej w skrzyni jest rozgrzany. Jeżeli w obu przypadkach zmiana będzie płynna, to znak że skrzynia biegów może jeszcze nie kwalifikować się do napraw lub serwisu.

Podsumowanie

Zapewne znajdują się wśród Was tacy, którzy mają auto z jedną z wyżej wymienionych skrzyń i są zadowoleni. Cóż, warto pamiętać o tym, że kupno auta używanego to zawsze wybór mniejszego zła – tak, jak ważne jest sprawdzenie czy samochód jest bezwypadkowy czy stanu silnika, tak równie istotne jest omijanie problematycznych rozwiązań, których wśród skrzyń automatycznych nie brakuje.

Nie wiesz czy warto wybrać auto z daną skrzynią biegów? Daj nam znać – chętnie pomożemy!

Zobacz też, jak kupować auto z automatem by zakup był jak najbardziej trafiony.

źródła zdjęć: forum.opel24.pl; carmagazine.co.uk

Dodaj komentarz

  • Łukasz pisze:

    Witam. Piszecie że zła jest skrzynia Geartronic (Volvo) 6 biegowa. Ktoś już pytał z tego co widzę ale nie znalazłem odp. Co sądzicie o skrzyni ktora jest montowana w Volvo 8 biegowa. Chodzi mi dokladnie o taką 8 biegową w XC60 z 2015 roku w silniku 2.0 D4. Pozdrawiam i dziękuję z góry za rzetelną opinię.

  • Paweł pisze:

    Witam. Proszę napisać czy warto brać pod uwagę Volvo V70 2.0 D4 181KM po 2014r z automatyczna skrzynia? Z tego co wyczytałem jest tam AISIN AWF8F35 i jest 8 stopniowy. Proszę o odp

  • Arkadiusz pisze:

    Saab 9-3 z 2004 r 1.9 tdis 150 kM [ po wycięciu filtra DPf ma trochę więcej ] automat 470 000 km jak na razie nic nie robilem przy silniku i skrzyni biegow poza wymianami olejow kupiłem 8 lat temu od kuzyna z Holandii przy przebiegu 297 000 tys km często jade do Belgii i Niemiec spalanie 5,9-6,2 oczywiście autostrada do max 150 km\h w miescie max 7.2 dla mnie rewalacja silnik +skrzynia pozdrawiam

  • autoinspekcje pisze:

    oby tak dalej 🙂 ale to akurat dobry motor jest – jeden z lepszych diesli.

    pozdrawiam,
    Auto Inspekcje