Auto Inspekcje

email: [email protected]
tel.: 505483969

Blog

Automatyczne skrzynie biegów – którą wybrać?

Automatyczne skrzynie biegów coraz bardziej zyskują na popularności wśród polskich kierowców. Jakie modele są warte uwagi, a które lepiej omijać szerokim łukiem?

Coraz częściej mamy okazję sprawdzać przed zakupem auta z automatycznymi skrzyniami biegów. Nie ma nic w tym dziwnego – współczesne skrzynie automatyczne oferują komfort jazdy na naprawdę wysokim poziomie, nie wpływając przy tym negatywnie na osiągi samochodu. Niestety, o ile niezłych przekładni jest całkiem sporo, o tyle na niektóre skrzynie lepiej uważać.

Automatyczne skrzynie biegów godne polecenia

Poniższe skrzynie właściwie można uznać za wzorcowe, jeżeli chodzi o konstrukcję i niezawodność, dlatego auto z taką przekładnią śmiało można kupić (pod warunkiem dokładnego sprawdzenia przed zakupem!)

  1. Tiptronic

Tak naprawdę słowo „tiptronic” to cała rodzina skrzyń półautomatycznych, ale w Polsce najbardziej kojarzą się one z autami grupy VAG. Wyróżniają się możliwością ręcznej zmiany biegów – rozpoznać taką wersję można po łopatkach na kierownicy.

występowanie: samochody grupy VAG (Audi, Seat, Skoda, VW)

  1. Aisin AF40

Japońska skrzynia we włoskim samochodzie? Tę przekładnię spotkamy m.in. w Alfie Romeo ale także Oplach i Citroenach. Do typowych usterek tej skrzyni należą uszkodzenia sterowników, a ponadto skrzynia potrafi pracować w dosyć oporny sposób, negatywnie wpływając na osiągi pojazdu. Z drugiej strony, poważne usterki tej przekładni zdarzają się naprawdę rzadko.

Występowanie: Alfa Romeo 159, Citroen C5 i C6; Opel Vectra C; Opel Insignia; Peugeot 607

  1. Powershift

Wprowadzona w modelach Forda i Volvo od 2010, stanowiła odpowiedź na mało udane DSG grupy VAG – dwusprzęgłowa przekładnia zmienia biegi naprawdę szybko, dzięki czemu auta wyposażone w taką skrzynię zapewniają doskonałe osiągi. Skrzynia ma 6 biegów, a przy tym jej konstrukcja pozwala na bezproblemowe przenoszenie dużych momentów obrotowych – nawet do 450 Nm, dzięki czemu, Powershift sprawdzi się także w mocnych dieslach.

Występowanie: Ford Mondeo IV, Ford S-Max; Volvo C30; Volvo S40 II

  1. PDK

Absolutny wzór jeśli chodzi o skrzynie automatyczne. Dwusprzęgłowe rozwiązanie stosowane w autach Porsche od lat 80 ma siedem przełożeń, a w zależności od wersji auta wytrzymuje nawet do 780 Nm momentu obrotowego. Podwójne sprzęgło pozwala na tak dynamiczne przenoszenie mocy, dzięki czemu biegi zmieniają się bardzo szybko.

Występowanie: Porsche Cayman, Panamera, Boxter.

Inne warte uwagi skrzynie:

– CVT (hybrydy Toyoty)

– DCT (BMW)

– ZF (BMW)

Skrzynie niegodne polecenia

O ile w przypadku przekładni powszechnie znanych ze swojej niezawodności raczej nie ma co się nadmiernie rozpisywać, o tyle warto kilka słów powiedzieć na temat skrzyń niegodnych polecenia.

  1. Selespeed/Easytronic (Fiat/Opel)

1Nie jest to do końca skrzynia automatyczna, ponieważ zmiana biegów realizowana jest przez kierowcę – za pomocą lewarka lub przy użyciu przycisków lub łopatek. Znalazła się jednak w tym zestawieniu ze względu na brak pedału sprzęgła.

Dlaczego ta skrzynia nie jest godna polecenia? Często awariom ulega moduł elektrohydrauliczny, sterujący owym „niewidocznym” sprzęgłem. Naprawa uszkodzenia może kosztować nawet kilka tysięcy złotych!

Występowanie: Alfa Romeo 147, Alfa Romeo 156; Opel Corsa C; Opel Meriva; Opel Astra III

  1. Multitronic (VAG)

Bezstopniowa przekładnia, która pracuje w dosyć specyficzny sposób – przy przyspieszaniu, silnik utrzymuje stałe obroty, co na początku może wydawać się dziwne – jak to działa zobaczycie na tym filmiku:

Dlaczego ta skrzynia jest niewarta uwagi? Uszkodzeniu ulec może praktycznie wszystko – od sterownika skrzyni, aż po awarie pompy oleju czy rozciągnięcie łańcucha. Generalnie, auta z tym rozwiązaniem lepiej omijać – kompleksowy remont kosztuje ponad 10 tysięcy złotych.

Występowanie: auta grupy VAG

  1. Geartronic (Volvo)3

Skrzynia obecna w autach Volvo, ale także w Saabach czy Renault. Defektom ulega mechanizm sterowania oraz trzeciego biegu – remont kosztuje około 5-6 tysięcy złotych, co przy niewielkiej wartości auta jest nieopłacalne.

Występowanie: Renault Vel Satis, Espace IV; Avantime; Volvo S60; S80; XC60 i XC90

Podsumowanie

Zapewne znajdują się wśród Was tacy, którzy mają auto z jedną z wyżej wymienionych skrzyń i są zadowoleni. Cóż, warto pamiętać o tym, że kupno auta używanego to zawsze wybór mniejszego zła – tak, jak ważne jest sprawdzenie czy samochód jest bezwypadkowy czy stanu silnika, tak równie istotne jest omijanie problematycznych rozwiązań, których wśród skrzyń automatycznych nie brakuje.

Nie wiesz czy warto wybrać auto z daną skrzynią? Daj nam znać – chętnie pomożemy!

Zobacz też:

http://auto-inspekcje.pl/jak-kupowac-auto-z-automatem/

źródła zdjęć: forum.opel24.pl; carmagazine.co.uk

Post navigation

2 comments on “Automatyczne skrzynie biegów – którą wybrać?

  1. Troszkę dziwne porównanie multitronic a tiptronic w sumie ciężko odróżnić i tu na waszym filmiku dlatego multitronic trzymał obroty bo mieliście 4 bieg. I nie każdy tiptronic ma łopatki ja mam tip i jedynie mam + – i PRND432 wiec do końca nie zgadzam się z opisem

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>